Thursday, May 24, 2007

 

Bas verteld

Dag beste mensen,
- - - - - - - - -
Bij de laatste onderhouds beurt door Minair is er aan de motor gewerkt door een monteur die niet gecertificeerd is. Hij had de timing verkeerd afgesteld. Het toestel wilde daardoor soms niet goed starten.
Uren lang aan de grond gestaan in Mobaye om de accu bij te laden. Een uitlaat brandje gehad waardoor ook het gras onder het toestel ging branden ( 3 bejaarden in het toestel vastgesjord, 30 locals die in paniek bij het toestel wegrennen, Helmut die brand schreeuwt en naar het toestel wijst, afijn, bien chaud. )
Nou las ik in het handboek, destijds geschreven door Marc Ket, dat er iedere 200 uur een monteur vanuit NL kwam om het onderhoud te controleren. Inmiddels is de chef monteur André niet meer aanwezig en het niveau dus nog lager.
Maandag zijn ze aan een 100hr begonnen, om 15:00 werd ik gebeld door Nicola, de enige monteur in de CAR die gecertificeerd is, hij had me nodig. Bij aankomst had ik gauw gezien dat hij dronken was, palmwijn om precies te zijn. Mijn hulp had ie nodig om zijn stookhout naar zijn huis te vervoeren.
De enige monteur in de CAR, heeft geen auto, krijgt zijn brommer niet gerepareerd, heeft geen geld voor een telefoon en woont in een hut. Minair zelf heeft geen telefoon. De monteurs nemen tussen 12:00 en 15:00 pauze in de bar van de aero club. Op de middag hebben ze altijd wel wat flesjes leeg. Na een beurt maak ik een test vlucht, de motor heeft nog maar net 700 uur en de compressie is iedere keer prima. Voorlopig maak ik me nog niet al teveel zorgen.
- - - - - - - - - - - -
Ik zou graag wat vaker mailen maar de techniek is hier op het moment zo ongelofelijk slecht! Alle apparatuur van St. Charles is kapot sinds de laatste blikseminslag, en hier bij Bangui2000 (internetcafé) is het al niet veel beter.

Gisteren kwam de TL-ADE terug van de 100hr inspectie. Hij remde aan een kant niet. Er zat een dikke klodder smeer op de remschijf en dat was in de remblokjes gaan zitten. De behuizing van de stoterstangen is flink beschadigd, omdat ze daar met de sleutel tegen aan butsen als ze de kabel op de bougie vastdraaien. Vorig jaar hebben ze daarom een behuizing moeten vervangen en nu doen ze het dus nog steeds. De vering van het neuswiel was niet bijgevuld ( lucht) want ze hadden geen slang. Zelfs Daniel (de wachter) kan nu over de motorkap kijken.
Bougies en oliefilter worden niet met een momentsleutel aangedraaid, hoewel ze die wel hebben. De monteurs hebben april nog niet betaald gekregen en stonden op elkaar te foeteren omdat er eentje toch doorwerkte aan ons toestel ... gezellig!

Ik heb best veel contact met mensen van het Rode Kruis en allerlei coöperanten van de missie. Is best gezellig, regelmatig naar het zwembad, hoewel dat hier natuurlijk wel een heel erg exhorbitante luxe is.

Zit er op het moment een beetje doorheen, komt denk ik gewoon omdat ik erg moe ben. Komt wel weer goed.
- - - - - - - - - - - - -
Hier wil het regenseizoen nog niet echt doorzetten. Ik heb pas één vlucht geannuleerd vanwege het slechte weer. Het toestel loopt prima, als ze maar geen onderhoud plegen dan gaat alles lekker .....
Verder was ik benieuwd of er een mechanicien gevonden is die gek genoeg is om een paar dagen hier in de hitte te komen zitten. Ik beloof dat ik het verblijf hier zo aangenaam mogelijk zal maken.
Bij Total gaf men vandaag aan dat de benzinevoorraad weer terug loopt. Als het goed is houden ze voor de AMBB een reserve achter de hand .... als het goed is. Ik heb daar weinig vertrouwen in en ik heb inmiddels 1300L hier aan huis opgeslagen. Alles in goed afgesloten stalen vaten en na 6 maanden ga ik de voorraad verversen.

Dit weekend ben ik in Bangassou geweest. Beetje motorcrossen met Pater Fidel, zwemmen in de rivier met een Francaise ..... geweldig!
- - - - - - - - - - - - -

Groeten vanuit Bangui!

Bas

Comments: Post a Comment

Links to this post:

Create a Link



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?