Tuesday, October 30, 2007
Het einde nadert
Het is inmiddels bijna middernacht, een doordeweekse maandag. Ik dacht dat de internet verbinding misschien wat sneller zou zijn zo rond dit uur. Maar er is geen verbinding.
Bij deze nogmaals mijn excuses aan iedereen voor de late en korte antwoordjes op jullie schrijven.
Het derde kwartaal is ook allang weer voorbij, geen tijd om terug te kijken. Er is zoveel te doen, we kijken vooruit.
In november zijn er eerst een aantal extra vluchten gepland voor doktoren die hun ‘vakantie’ hier al werkend komen doorbrengen. Dan is er half november bezoek van een oud CAR vlieger en vliegtuigmonteur, Willem. Voor hem ook niks geen vakantie, het toestel heeft een inspectie nodig die hier op het moment niet gedaan kan worden. Aan het eind van de maand is er wel wat vertier in het verschiet: omdat ik geklaagd had over de eenzame avonden hier stuurt PZG nu twee dames, Albertien en Petra.
Een aantal mensen heeft me al uitgenodigd om met de kerst langs te komen, waarvoor hartelijk dank. Het is ieder jaar toch weer fijn dat men zich nog om Den Vrijgezellen Medemensch bekommert. Ik kan komen eten in Haarlem, Beek en Donk, Helmond en Bangassou. Het zal wel Bangassou worden. Weer geen witte kerst.
In januari loopt mijn contract af bij de AMBB. Ik heb er met PZG nog niet over gesproken, het is nog een beetje vroeg misschien. Het werk is echt fantastisch, je uren deel je zelf in, naar Afrikaanse begrippen krijg je een riante financiële vergoeding, je hebt een dikke auto van de zaak, je hebt een relatief nieuw vliegtuig van de zaak en je hebt 360 dagen per jaar zonneschijn. Iedereen met een vliegbrevet kan zich nu aanmelden op http://www.pzg.nl/ voor het jaar 2008.
Effe serieus, ik zit wel eens te mopperen over het een of ander maar al met al is het toch wel een hele mooie ervaring. Ontzettend veel interessante mensen ontmoet: doktoren, antropologen, bisschoppen, legionairs, pigmeën, fransen ….
Ik zit al regelmatig te fantaseren wat we volgend jaar weer eens gaan doen, maar zeker weten dat ik nog vaak terug zal denken aan het werk hier.
Goed, zover is het nog lang niet, morgenvroeg ga ik eerst naar het Ministerie van Luchtvaart. Dat gaat om 9 uur open maar ik moet er om 8 uur zijn. Ik heb namelijk ‘een mannetje’ gevonden die wel effe een ‘formuliertje’ voor me kan maken waar op staat dat ik nog een paar weekjes door mag vliegen zonder die inspectie voor de kleppen en stoterstangen. Kost me $100, heb zo’n vaag vermoeden dat ik weer geen bonnetje krijg.
Dan gaan we eens rondbellen wie er nou echt woensdag allemaal richting het oosten moet en wie nog wel een dagje kan wachten. Vervolgens ga ik eens bij Total proberen uit te vissen hoeveel brandstof ik nog te goed heb. Het zal niet veel meer zijn, dus moet ik naar het hoofdkantoor om weer wat geld te storten. Ik moet ook naar de bank. Ik moet ons vliegtuig ophalen bij Minair - het kreeg daar een grote beurt - en ruzie maken omdat ze het spuitwerk verprutst hebben, waar ze bovendien aan begonnen zijn voordat we een prijs hadden afgesproken. Ik moet een testvlucht maken om te kijken of alles nog werkt. Dat is altijd spannend, kijken wat er nu weer lekt. Ik moet de bewakers vast weer op hun flikker geven want gegarandeerd dat er weer brandstof ‘verdampt’ is. Dan moet ik naar de main apron om te tanken, stoelen terug zetten voor de 4e en 5e passagiers, olie leksporen van de testvlucht verwijderen van de romp, bewakers er nogmaals op wijzen dat ik zo 2 andere gevonden heb!!, deze mail proberen te versturen, nieuwe satelliettelefoon uitproberen (gekocht voor een prikkie van m’n Libanese kapper), sporten, brood halen want bij ons thuis hebben ze alleen stokbrood in de smaken: IJslandsBevroren, KalahariDroog of ZeikNat. Soms tref je een stuk aan waarin alle drie de smaken zijn verwerkt. Oude satelliettelefoon leegbellen, krediet moet op, dus misschien tot morgenavond.
Genoeg te doen, dus ik ga nu maar eens slapen. Gelukkig is het vanavond een beetje afgekoeld ( he he )
Groeten vanuit Bangui!
X
Bij deze nogmaals mijn excuses aan iedereen voor de late en korte antwoordjes op jullie schrijven.
Het derde kwartaal is ook allang weer voorbij, geen tijd om terug te kijken. Er is zoveel te doen, we kijken vooruit.
In november zijn er eerst een aantal extra vluchten gepland voor doktoren die hun ‘vakantie’ hier al werkend komen doorbrengen. Dan is er half november bezoek van een oud CAR vlieger en vliegtuigmonteur, Willem. Voor hem ook niks geen vakantie, het toestel heeft een inspectie nodig die hier op het moment niet gedaan kan worden. Aan het eind van de maand is er wel wat vertier in het verschiet: omdat ik geklaagd had over de eenzame avonden hier stuurt PZG nu twee dames, Albertien en Petra.
Een aantal mensen heeft me al uitgenodigd om met de kerst langs te komen, waarvoor hartelijk dank. Het is ieder jaar toch weer fijn dat men zich nog om Den Vrijgezellen Medemensch bekommert. Ik kan komen eten in Haarlem, Beek en Donk, Helmond en Bangassou. Het zal wel Bangassou worden. Weer geen witte kerst.
In januari loopt mijn contract af bij de AMBB. Ik heb er met PZG nog niet over gesproken, het is nog een beetje vroeg misschien. Het werk is echt fantastisch, je uren deel je zelf in, naar Afrikaanse begrippen krijg je een riante financiële vergoeding, je hebt een dikke auto van de zaak, je hebt een relatief nieuw vliegtuig van de zaak en je hebt 360 dagen per jaar zonneschijn. Iedereen met een vliegbrevet kan zich nu aanmelden op http://www.pzg.nl/ voor het jaar 2008.
Effe serieus, ik zit wel eens te mopperen over het een of ander maar al met al is het toch wel een hele mooie ervaring. Ontzettend veel interessante mensen ontmoet: doktoren, antropologen, bisschoppen, legionairs, pigmeën, fransen ….
Ik zit al regelmatig te fantaseren wat we volgend jaar weer eens gaan doen, maar zeker weten dat ik nog vaak terug zal denken aan het werk hier.
Goed, zover is het nog lang niet, morgenvroeg ga ik eerst naar het Ministerie van Luchtvaart. Dat gaat om 9 uur open maar ik moet er om 8 uur zijn. Ik heb namelijk ‘een mannetje’ gevonden die wel effe een ‘formuliertje’ voor me kan maken waar op staat dat ik nog een paar weekjes door mag vliegen zonder die inspectie voor de kleppen en stoterstangen. Kost me $100, heb zo’n vaag vermoeden dat ik weer geen bonnetje krijg.
Dan gaan we eens rondbellen wie er nou echt woensdag allemaal richting het oosten moet en wie nog wel een dagje kan wachten. Vervolgens ga ik eens bij Total proberen uit te vissen hoeveel brandstof ik nog te goed heb. Het zal niet veel meer zijn, dus moet ik naar het hoofdkantoor om weer wat geld te storten. Ik moet ook naar de bank. Ik moet ons vliegtuig ophalen bij Minair - het kreeg daar een grote beurt - en ruzie maken omdat ze het spuitwerk verprutst hebben, waar ze bovendien aan begonnen zijn voordat we een prijs hadden afgesproken. Ik moet een testvlucht maken om te kijken of alles nog werkt. Dat is altijd spannend, kijken wat er nu weer lekt. Ik moet de bewakers vast weer op hun flikker geven want gegarandeerd dat er weer brandstof ‘verdampt’ is. Dan moet ik naar de main apron om te tanken, stoelen terug zetten voor de 4e en 5e passagiers, olie leksporen van de testvlucht verwijderen van de romp, bewakers er nogmaals op wijzen dat ik zo 2 andere gevonden heb!!, deze mail proberen te versturen, nieuwe satelliettelefoon uitproberen (gekocht voor een prikkie van m’n Libanese kapper), sporten, brood halen want bij ons thuis hebben ze alleen stokbrood in de smaken: IJslandsBevroren, KalahariDroog of ZeikNat. Soms tref je een stuk aan waarin alle drie de smaken zijn verwerkt. Oude satelliettelefoon leegbellen, krediet moet op, dus misschien tot morgenavond.
Genoeg te doen, dus ik ga nu maar eens slapen. Gelukkig is het vanavond een beetje afgekoeld ( he he )
Groeten vanuit Bangui!
X