Thursday, November 01, 2007

 

En toen ging het mis ...

Ik was vanochtend op het ministerie van luchtvaart voor een uitstel van de ‘APK’ keuring van ons vliegtuig van 2 weken, zodat we misschien aan de A(irworthiness) D(irective, een speciale aanwijzing van de fabriek om een bepaalde component te inspecteren. Meestal naar aanleiding van verschillende ongelukken met overeenkomstige – technische – oorzaken) kunnen voldoen op het moment dat Willem (vliegtuigmonteur) naar Bangui komt.
De directeur van het ministerie was echter niet te vermurwen. Hij vertelde dat ze al 4 maanden met Minair (het onderhoudsbedrijf) bezig waren, omdat ze maar niet voldoen aan de gestelde eisen.
De directeur wil niet meer verantwoordelijk zijn voor een bedrijf als Minair. Hij haalde daarbij een ongeluk met een Antonov in Kinshasa aan, waar de directeur in het gevang is gezet en de minister ontslagen vanwege nalatige navolging van regelgeving.
De 100 uurs beurt kan niet worden afgetekend, omdat niet aan de AD is voldaan. Mochten we met hulp van buitenaf aan de AD kunnen voldoen, dan nog kan niemand het werk aftekenen.

Dat ziet er dus slecht uit, we kijken even naar de opties:

1- Naar een ander land voor onderhoud. Die mogelijkheid heb ik met het ministerie besproken. We kiezen een onderhoudsbedrijf, vragen het ministerie in Bangui vooraf om goedkeuring voor dat onderhoudsbedrijf, we vliegen daarheen met ontheffing en na terugkomst in Bangui controleren de technici van het ministerie het werk.
2- Franse- of Amerikaanse registratie aanvragen.
3- De directeur komt terug op zijn besluit of zwakt het af.
4- Minair neemt 1 of 2 echte monteurs aan en gaat voldoen aan de regelgeving.

Als we kiezen voor optie 1 dan houdt dat in dat, als we al een geschikt bedrijf kunnen vinden, we ieder 50 uur die trip moeten maken. Dus niet alleen voor de 100- en 200 uurs beurten. Mocht ik in Bangui met een vuile bougie komen te staan, dan mag niemand die wisselen. Alleen al om de extra kosten is dit een onhaalbare situatie.

Optie 2, hebben we al eens besproken in augustus. Blijft de vraag wie het onderhoud dan gaat doen? Wie vervangt de vuile bougie? Een vlieger/monteur is hier goud waard, vindt zo iemand die in Bangui wil zitten voor een salaris met 3 cijfers en we hebben een oplossing.

Het blijft wel Centraal Afrika dus wie weet wat er van de grote woorden uiteindelijk hard wordt gemaakt. Minair krijgt misschien nogmaals uitstel van executie, de directeur gaat een paar weekjes naar Monaco op vakantie.

Optie 4 dan. Wat mij betreft de enige oplossing. Minair heeft nog 2 Beechcraft Barons en een Cessna 414 benevens wat singles, die ze ook in de lucht willen houden. Je kunt geen 206 opereren in een land waar geen monteur is.

Ik wil vandaag nog met de chef van Minair gaan praten, maar zij hebben natuurlijk nog niets op papier ontvangen van het ministerie. Ik heb nog geen contact kunnen krijgen met de AMBB. Telefoons zijn niet te bereiken. Komt nog bij dat de AMBB geen voorzitter meer heeft en geen secretaris, geen vergaderingen heeft gehad sinds de dood van Ben van Breen en de bisschop er nog niet zeker van is of hij het toestel wel financieel wil blijven ondersteunen.

Klinkt allemaal erg negatief en eerlijk gezegd weet ik even niet hoe dit op te lossen, maar ik laat het er niet bij zitten. Ik zit nu naar de gedoofde lampjes te staren op het kastje van de internetprovider, als ze weer gaan branden kan ik deze mail versturen.

Tot snel,

Bas

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?